|Zapomniane| | |Na chodzie| | |Zloty| | |Repliki | | |Ukraińskie bryki | | |Moja Wawka| | |Moje autka|

 


 

 

Warszawka by Krzycho

>> moja Warszawka

>> moje Maluchy

>> moja Syrenka

>> mój Trabant

>> moja Dacia

>> moja Łada

>> mój 125 MILICJA

>> mój Vw Golf II

>> moje Cinquecent-a

>> projekt T3 Custom

>> moje inne autka

>> strona główna

 
>> ocalić od zapomnienia
>> maszyny "na chodzie"
>> zabytki na zlotach
>> auta epoki PRL-u
>> repliki aut zabytkowych
>> ukraińskie bryki
 

________________







FSM Beskid 106 - Zostały tylko marzenia

Prototyp samochodu BESKID zbudowany został w 10 miesięcy ! od momentu zatwierdzenia założeń konstrukcyjnych . Budowę zakończono i od razu poddano próbom drogowym 14. 07. 1983 r. Beskidy pokonały setki tysięcy kilometrów w czasie jazd testowych. Niestety kierownictwo Ośrodka Badawczo - Rozwojowego FSM nakazało zniszczyć oprzyrządowanie do budowy przedprototypów. Był to prawdopodobnie ukłon w stronę przyszłego licencjodawcy, który prowadził prace nad nowym modelem samochodu oznaczonym kryptonimami X1/75...X1/79 - późniejsze Cinquecento. Głównym konstruktorem samochodu FSM Beskid 106 był mgr inż. Wiesław Wiatrak. Beskid to samochód o atrakcyjnej , nowoczesnej linii nadwozia, charakteryzującej się bardzo niskim współczynnikiem Cx = 0,29 ( dla porównania Cinquecento ma C x = 0,33).
Wnętrze pojazdu cechowała przestronność, funkcjonalność i estetyka. Zawieszenie przednie to kolumny McPherson a tylne to wahacze wleczone ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami. Podstawową jednostką napędową Beskida był dwucylindrowy silnik pochodzący z Fiata 126p Bis ale konstrukcyjnie był przystosowany do poprzecznej zabudowy silnika czterocylindrowego większej pojemności. W dużym stopniu był zunifikowany z PF 126p (osprzęt silnika, układ hamulcowy, koła z piastami, osprzęt elektryczny i wiele innych). Pomimo upływu lat pojazd ten nic nie stracił na atrakcyjności. Należy tylko żałować, że nie został wprowadzony do produkcji. Ostatnio prototyp można było obejrzeć na "Poznań Motor Show 2000".

Beskid miał zostać następcą Polskiego Fiata 126p, niestety nigdy nie wszedł do produkcji. Kilkanaście lat po naszym prototypie na rynku pojawiło się niemal identyczne z wyglądu francuskie Twingo (...)

FSM Beskid










projekt i wykonanie : Krzycho P. Design

/ Copyright © 2009 - KRZYCHO P. DESIGN / tel. 888920739 e-mail: krzychofifi@wp.pl /