|Zapomniane| | |Na chodzie| | |Zloty| | |Repliki | | |Ukraińskie bryki | | |Moja Wawka| | |Moje autka|

 


 

 

Warszawka by Krzycho

>> moja Warszawka

>> moje Maluchy

>> moja Syrenka

>> mój Trabant

>> moja Dacia

>> moja Łada

>> mój 125 MILICJA

>> mój Vw Golf II

>> moje Cinquecent-a

>> projekt T3 Custom

>> moje inne autka

>> strona główna

 
>> ocalić od zapomnienia
>> maszyny "na chodzie"
>> zabytki na zlotach
>> auta epoki PRL-u
>> repliki aut zabytkowych
>> ukraińskie bryki
 

________________






Auto na targ i do kościoła

Pierwszy na świecie pojazd z przesuwaną tylną ścianą, co pozwalało dwoma ruchami zwalniającymi zaczepy zmienić charakter jego wnętrza, powstał w Polsce i nazywał się Tarpan. W 1971 r. powstał projekt pojazdu osobowo-towarowego Warta-2 z unikatową przesuwaną tylną częścią karoserii. Gdy była zsunięta otrzymywano trzyosobowy pojazd dostawczy o ładowności 350 kg, a po rozsunięciu ściany, na której była umocowana trzyosobowa kanapa – auto sześcioosobowe.

Nazwę Tarpan wybrali w ankiecie czytelnicy „Expresu Poznańskiego”. Produkcję auta rozpoczęto w 1971 r. w poznańskim Antoninku, zbudowano wtedy 25 prototypów, ich nadwozia zaprojektował Zbigniew Wattson - stylista FSO. Wprowadzono wersje kombi i pick-up, źródłami napędu były „warszawowskie” silniki M-20 i S-21, później uzupełniono silnikiem od PF 125p. W latach 80-tych powstał nawet wersja 4x4, która była inspiracją dla twórców terenowego Honkera. Tarpany były również eksportowane do Grecji i Wielkiej Brytanii. Jednak wraz ze zbliżającym się kresem PRL popyt malał i produkcja stała się jednak nie opłacalna. Na przełomie lat 80 i 90 zdecydowano o zaprzestaniu konstrukcji.

Kolejna ciekawa, ale niedoinwestowania konstrukcja, która przeszła do historii

modele Tarpana :

rodzina Tarpanów

Tarpan D 235

Tarpan D 237

Tarpan D 237

Tarpan D 239

> inne wcielenia Tarpana :









projekt i wykonanie : Krzycho P. Design

/ Copyright © 2009 - KRZYCHO P. DESIGN / tel. 888920739 e-mail: krzychofifi@wp.pl /